Een unieke samenwerking in Almere om digitale hulp zo dichtbij mogelijk aan te bieden
Almere, 11 september – Op donderdag 10 september vond de feestelijke lancering van Digiwijzer Almere én het Informatiepunt Digitale Overheid plaats in aanwezigheid van wethouder Roelie Bosch. Met de lancering van beide initiatieven komt digitale ondersteuning in de breedste zin van het woord voor veel mensen een stuk dichterbij.
Digiwijzer Almere is een wegwijzer in het ruime aanbod van digitale ondersteuning. Het gaat om een samenwerking van De Nieuwe Bibliotheek, De Schoor, Senior-Live, Computerhelpdesk Almere, het Repair Café en het Gilde. Al deze organisaties bieden ondersteuning in het gebruik van de computer, telefoon, tablet en het internet. Elke organisatie heeft echter een verschillend aanbod en daarbij heeft geen van de organisaties een dekkende infrastructuur voor de gehele stad. Door de unieke samenwerking ontstaat er een duidelijk overzicht van het totale aanbod in Almere.
Digiwijzer Almere is er voor alle Almeerders die digitale hulp kunnen gebruiken. De informatie van de verschillende organisaties is op de Digiwijzer gebundeld. Eén loket is voor mensen makkelijker te vinden en te onthouden en zorgt voor betere onderlinge samenwerking.
Met de lancering van Digiwijzer Almere versterken de betrokken organisaties hun samenwerking om een sterk digitaal vangnet te creëren. Het is soms lastig om het juiste aanbod dichtbij te vinden. Dat wordt opgelost door Digiwijzer Almere. Op de nieuwe website www.digiwijzeralmere.nl staat duidelijk aangegeven waar Almeerders voor welke vraag moeten zijn. Gaat het om het repareren van apparatuur? Daarvoor ga je naar het dichtstbijzijnde Repair Café. Zoek je een cursus om computervaardigheden te verbeteren? Dat kan bij Senior-Live en de nieuwe bibliotheek. Voor de inloop kunnen mensen terecht bij Computerhelpdesk Almere, de nieuwe bibliotheek en Senior-Live. Hulp aan huis wordt dan weer aangeboden door Senior-Live en het Gilde.
Op de website digiwijzeralmere.nl staan de contactgegevens van alle deelnemende organisaties en is alles overzichtelijk weergegeven. Er is een Facebookpagina: Digiwijzer Almere en op talloze locaties in Almere zullen flyers komen te liggen. Zo kunnen mensen ook op een papieren flyer een telefoonnummer en adres vinden om bij de organisaties persoonlijk langs te gaan.
Roelie Bosch, wethouder Onderwijs, Jeugd, Welzijn, Wijkteams, Gezond in Almere en Goud in Almere is enthousiast over deze bundeling van digitale hulp in de stad: “Het is belangrijk dat iedereen kan meedoen en meekomen. Meekomen in de digitale wereld is daar een groot onderdeel van. Het aanbod van digitale hulp in Almere is groot en veelzijdig. Om in het woud van alle mogelijkheden je weg te kunnen vinden, is Digiwijzer Almere een mooi middel. Het maakt het voor iedereen, jong en oud, mogelijk om op een laagdrempelige manier een passende cursus of andere digitale ondersteuning te vinden.”
Voor iedereen die vragen heeft over zijn of haar zorgtoeslag, huursubsidie, het verlengen van je rijbewijs of andere zaken met betrekking tot het zakendoen met de digitale overheid is er vanaf 10 september het Informatiepunt Digitale Overheid (IDO) – Digit@le helpdesk.
Het IDO is er ook voor mensen die hulp nodig hebben bij bijvoorbeeld de installatie van hun smartphone of tablet of het plaatsen van e-books op de e-reader. Het IDO kun je per e-mail een vraag stellen via ido@denieuwebibliotheek.nl. Je krijgt dan binnen een week antwoord. Bellen kan ook! Dagelijks, behalve in het weekend, kun je tussen 9.00 en 17.00 uur bellen naar 036 548 2267. Je krijgt dan direct antwoord op je vraag. Tot slot is er ook een spreekuur waar je langs kunt komen. Dat kan op onderstaande uren:
Bibliotheek Stad
Maandag t/m vrijdag 14.30-16.30 uur
Zaterdag 13.00 – 15.00 uur
Bibliotheek Buiten
Maandag 14.00 – 15.00 uur
Vrijdag 14.00 -15.00 uur
Bibliotheek Haven
Woensdag 11.00-12.00 uur
Vrijdag 14.00-15.00 uur